Δεν ήταν μονάχα η οικογένεια Σκλαβενίτη: Ο πάμπλουτος επιχειρηματίας που στήριξε την εταιρεία στα δύσκολα πριν από την «εκτόξευση»

August 21, 2022

Ο Σκλαβενίτης έχει καταφέρει να γίνει η κορυφαία ίσως αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην χώρα, με την εταιρεία να «χτίζει» βήμα προς βήμα την «αυτοκρατορία» της, έχοντας τα δικά της μυστικά επικράτησης, κάνοντας διαρκώς κινήσεις επέκτασης.

Διαφ.

Οι πρώτες σελίδες της ιστορίας της Σκλαβενίτης, γράφονται στη Λευκάδα του μεσοπολέμου. Εκεί, όπως αναφέρεται στο site της «μηχανής του χρόνου» ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης (παππούς των σημερινών επικεφαλης) δημιούργησε επιτυχημένη εταιρεία εισαγωγών ξυλείας και εξαγωγών κρασιών. Το 1924, γεννιέται ο πρώτος γιος, ο Γιάννης. Τρία χρόνια αργότερα ακολουθεί ο δευτερότοκος Σπύρος και λίγο αργότερα ο Νάσος. Νωρίτερα η οικογένεια είχε αποκτήσει τη Θεοδώρα Σκλαβενίτη, η οποία δεν ασχολήθηκε με τις επιχειρήσεις.

if (width < 1024+1) //Εμφάνιση μέχρι { }

«Ταφόπλακα» στα ζώδια από την Άση Μπήλιου: Απάτες και «διάλυση» σε όλους τους τομείς για Παρθένους, Αιγόκερους και...

VIRAL ΕΙΔΗΣΗ

«Ταφόπλακα» στα ζώδια από την Άση Μπήλιου: Απάτες και «διάλυση» σε όλους τους τομείς για Παρθένους, Αιγόκερους και...


Το 1936 η οικογένεια καταστράφηκε οικονομικά, μετά από ένα ατύχημα σε μεγάλη παρτίδα εμπορευμάτων που προοριζόταν για το εξωτερικό. Έτσι, με την ανάγκη για νέο ξεκίνημα, ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης φεύγει για στην Αθήνα.

Με τον πόλεμο και την κατοχή η οικογένεια περνά πάρα πολύ δύσκολα και το 1942 πεθαίνουν μέσα στην ανέχεια και οι δύο γονείς. Ρόλο προστάτη αναλαμβάνει ο 18χρονος τότε Γιάννης. Για να επιβιώσει, κρατά λογιστικά βιβλία σε βιοτεχνία οικιακής σκευής, ενώ ο μικρότερος αδελφός του Σπύρος δούλευε σε εργοστάσιο σαπωνοποιίας και στον Ερυθρό Σταυρό ως φύλακας.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’40, τα δύο αδέρφια έδειξαν αμέσως την έφεση τους προς το εμπόριο. Στην Κεντρική Αγορά Αθηνών άρχισαν να διαθέτουν προϊόντα, όπως μπαχαρικά, κεχρί και κανναβούρι. Ο τρίτος αδελφός, ο Νάσος, δεν ασχολήθηκε με το εμπόριο, αλλά επέλεξε να ακολουθήσει καριέρα στρατιωτικού (και αυτός όμως, λίγο μετά την πτώση της Χούντας, μεταπήδησε στην οικογενειακή επιχείρηση).

Οικογένεια Σκλαβενίτη και ανάπτυξη

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

Η γνωριμία με τον επιχειρηματία, το delivery και η ανάπτυξη

Καταλυτική για την περαιτέρω εξέλιξη τους ήταν η συνεργασία με τον Μιλτιάδη Παπαδόπουλο, έναν Μικρασιάτη πρόσφυγα, στις αρχές της δεκαετίας του ΄50. Μαζί το 1954 θα δημιουργήσουν στα Πετράλωνα την «Σκλαβενίτης & ΣΙΑ», η οποία είχε αντικείμενο το χονδρεμπόριο τροφίμων.

Οι δουλειές πηγαίνουν καλά και ιδρύουν μια νέα και πρωτοποριακή παγκοσμίως εταιρία, την ΤΗΛΕΞΥΠ. Ήταν το πρώτο delivery της Ελλάδας και ίσως από τα πρώτα του κόσμου, καθώς εξυπηρετούσε τους πελάτες της κατόπιν τηλεφωνικής παραγγελίας τους.

Με την μεταπολεμική Αθήνα να αποκτά τα πρώτα εξαψήφια τηλέφωνα, η παρέα των δραστήριων και διορατικών επιχειρηματιών, σκέφτεται να εκμεταλλευτεί τη νέα τεχνολογία που εισέρχονταν στην καθημερινότητα της πόλης. Έτσι, δημιουργούν το 1967 την ΤΗΛ.ΕΞΥΠ. (ΤΗΛεφωνική ΕΞΥΠηρέτηση) και εκτελούν παραγγελίες τροφίμων κατ’οίκον.

Ο πρωτοποριακός χαρακτήρας της και η διάθεση προϊόντων αρίστης ποιότητας σε τιμές χονδρικής συνέβαλαν στην εξάπλωση της φήμης τους σε όλο το λεκανοπέδιο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα δέχονται παραγγελίες σχεδόν από κάθε γωνιά της Αττικής, και οι τζίροι τους ανεβαίνουν από χρονιά σε χρονιά.

Σημειώνεται ότι η Σκλαβενίτης μέχρι σήμερα κατέχει την πρωτοκαθεδρία στις παραγγελίες με τον τρόπο αυτό, γεγονός που, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, το χρωστάει ακριβώς και στη μεγάλη παράδοσή της στον τομέα αυτό.

Η επιτυχία της ΤΗΛΕΞΥΠ τούς ώθησε το 1969 στη δημιουργία του πρώτου καταστήματος λιανικής και εν συνεχεία, το 1971, στην ίδρυση του πρώτου σούπερ μάρκετ, στο Περιστέρι, εκεί όπου σήμερα βρίσκονται οι κύριες εγκαταστάσεις τους, στην Λεωφόρο Κηφισού 80.

Είναι οι πρώτοι που αντιλαμβάνονται σε μεγάλη κλίμακα την ανάγκη για φθηνές αγορές από τα φτωχότερα στρώματα. Έτσι, επιλέγουν να επεκταθούν σε περιοχές που μέχρι τότε κυριαρχούσαν τα μπακάλικα και ο… «μπακαλόγατος». Επόμενοι, λοιπόν σταθμοί, ο Πειραιάς, τα Καμίνια, το Μοσχάτο και άλλες φτωχές περιοχές, με πληθυσμό όμως που σιγά-σιγά αποκτά αγοραστική δύναμη.

Το 1979, η αλυσίδα Σκλαβενίτης και η ΤΥΛΕΞΥΠ συγχωνεύονται στην «Ι & Σ. Σκλαβενίτη Α.Ε.Ε.».

Σημείο καμπής στην πορεία της εταιρείας, είναι ο θάνατος των τριών δημιουργών της. Το 1993 πέθανε ο Γιάννης Σκλαβενίτης, στα τέλη της δεκαετίας του ’90 ο Μιλτιάδης Παπαδόπουλος, ενώ ο Σπύρος (πατέρα των σημερινών μετόχων) έφυγε από τη ζωή τον Μάρτιο του 2006. Ένα χρόνο νωρίτερα είχε προηγηθεί πρόταση εξαγοράς από πολυεθνικό όμιλο, ύψους 400 εκατ. ευρώ, την οποία μερίδα των τότε μετόχων αντιμετώπιζε θετικά έως πολύ θετικά.

Όμως, τα παιδιά του Σπύρου, (Μαρία, Γεράσιμος, Στέλιος, και Βίκυ) τηρώντας την υπόσχεση που είχαν δώσει στον πατέρα τους, ότι η αλυσίδα θα παραμείνει ελληνική, συνεργάζονται με τις οικογένειες Νίκου Μαμιδάκη και Ανδρέα Ποταμιάνου, ώστε να αγοράσουν τις μετοχές των ξαδέλφων τους και αργότερα και των κληρονόμων του Παπαδόπουλου.

Η επιλογή τους τους δικαίωσε, επεκτάθηκαν στον χώρο της βιομηχανίας με την επένδυση τους πριν από 15 χρόνια στην «Γλάρος» που παράγει για λογαριασμό της αλυσίδας, αλλά και για τρίτους, χαρτιά υγείας, κουζίνας και χαρτοπετσέτες και σήμερα, που έχουν κλείσει κραταιές χαρτοβιομηχανίες, αυτή είναι από τις πλέον κερδοφόρες και δυναμικές.

Επίσης στον χώρο του χονδρεμπορίου με την εξαγορά της Makro πριν από 4 χρόνια, την οποία μετονόμασαν σε The Mart, αλλά κυρίως επεκτάθηκαν σε αυτό που γνωρίζουν καλύτερα, τα σούπερ μάρκετ. Αρχικά με την απόκτηση του 60% της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη και στην συνέχεια την εξαγορά του μεγαλύτερου παίκτη στην ελληνική αγορά της Carrefour Μαρινόπουλος.


Πηγή